Intermittent fasting voor gevorderden :)

Amazon.com: Funny Fasting Coffee Mug Gift Intermittent Fasting Keto Diet  Fast: Kitchen & Dining

In mijn vorige blog ‘Word een kannibaal en blijf altijd jong‘, heb ik uitgelegd dat je door middel van vasten je anti aging proces een flinke boost kan geven. Fun fact, iedereen doét al IF want ’s nachts overleef je ook. Onze voorouders voedden zich met noten, zaden en gewassen, af en toe scoorden de jagers wat vis of vlees en dat was feest. In onze huidige samenleving gezond blijven is niet makkelijk. Je hebt kennis nodig, want de etiketten maffia is heel doortrapt én een dosis discipline. Verleiding is óveral en deze ‘welvaart’ gaat ten koste van onze gezondheid. Dat IF ontzetten veel voordelen heeft is een feit. Maar iedereen is anders en doe wat bij je past. In deze blog ga ik verder in op autofagie, hoe je dat verjongende level bereikt. Dit is natuurlijk voor de gevorderde IF’ers en ik zou het maximaal vier x per jaar doen. Onderin zal ik het schema nog kort samenvatten zodat je een screenshot kan maken als geheugensteuntje. Het spreekt voor zich dat je een vastenweek goed moet inplannen want dit is echt ingrijpend, maar wát een beloning staat je te wachten! Een mega deepcleanse voor lichaam én geest plus jij draait de klok een paar jaar terug. Check je voorraad kast, heb je genoeg kruidenthee? Haal een pot gezonde bouillon poeder, geen bouillonblokjes, maar drinkbouillon zonder toegevoegde suikers. Bone broth (google) is een supergezonde variant om in huis te hebben. Of trek zelf een bouillon, maar uiteraard goed door de zeef en niet lekker de kip gaan smikkelen.

Laten we starten, plan je ‘laatste avondmaal’ en geniet ervan. Het is slim om niet veel koolhydraat te eten, want dat vertraagt je proces. Als je wakker wordt heb je meestal al een uur of acht gevast, zo die is in de pocket. Acht tot tien uur na je laatste maaltijd maakt je lever de laatste restjes glycogeen op. Daarom is zelfs een ‘makkelijk’ schema als niet voor 12.00 en na 20.00 eten effectief. De toestand waar je nu in zit heet gluconeogenese. Nooit uitspreken na drie glazen wijn. Wat ik een slimme truc vind is om die eerste ochtend een half uurtje krachttraining te doen, dan maak je veel glycogeen op. De rest van je cleanse geen zware sport maar lekker wandelen of yoga. In dit voorbeeld ga je donderdag avond om 22.00 uur naar bed ging, vanaf die tijd gaat de vastenperiode in. Had je sowieso na 20.00 niets gegeten lig je alvast voor op schema 🙂 Vrijdagochtend start de cleanse:

10 – 12 uur gevast: Vrijdagochtend, je glycogeen reserves raken op. Als je dit niet gewend bent kan je daarvan geïrriteerd raken, maar dit is voor gevorderden dus deze fase ken je. Water is je beste vriend en af en toe een kop zwarte koffie is prima, kruidenthee is top. Varieer met gember, saffraan, of gebruik kruiden zoals peterselie, heel goed om extra vocht kwijt te raken. Aan de meeste theezakjes met een (vruchten) smaak is suiker toegevoegd, die wil je vermijden.

12- 18 uur: gevast: Vrijdag,4 uur ’s middags, je hebt 18 uur gevast, je lichaam gaat vragen om eten. Er is ongemak, geen paniek, je gaat niet dood. Sterker nog, je bent aan het verjongen. Deze fase heet pre- ketose. Blijf goed water drinken en neem eventueel een kopje van je bouillon. Waarschijnlijk ben je nog aan het werk dus afleiding genoeg. Je lichaam is door de glycogeen reserves heen en je lever gaat vet vrij geven voor brandstof, now we are talking!

18 – 24 uur gevast: Bikkel ben je! Deze fase heet ketose , je lichaam gebruikt jouw extra vet als brandstof en de verjonging processen zijn klaar om aan de slag te gaan. Lekker vroeg naar bed want die uren pak je mee, om 22.00 op vrijdag heb je 24 uur gevast.

24 – 48 uur gevast: Zaterdag om 7 uur ’s ochtends heb je 33 uur gevast. Autofagie gaat beginnen! Kan zijn dat je wat hoofdpijn hebt want je lichaam slaat alle gifstoffen op in vetweefsel, dat is nu aan het vrijkomen. Water drinken helpt. Hopelijk heb je vandaag niet te veel op de planning en wat tijd voor jezelf. Met het detoxen van je lijf komen vaak ook emoties vrij. Doe iets waar je blij van wordt, een mooie wandeling, warm bad, een meditatie. Selfcare time is here. Zo lang niets eten, poeh, het is niet niks. Je gaat je afvragen, een stukje komkommer of bleekselderij kan toch geen kwaad? Technisch niet, maar door iets te eten gaat je spijsvertering weer aan en dat triggert juist trek. Koolhydraat haalt je direct uit ketose, maar eiwit ook. Vet is het enige dat geen invloed heeft dus je kan een paar keer per dag een theelepel kokosvet of olijfolie nemen. Onthoud, je doet dit voor jezelf, over twee dagen ben je 10 jaar jonger en voel je je geweldig.

48 – 56 uur gevast: Zaterdag om 22.00 heb jij 48 uur gevast. Lekker slapen en als dank voor je inzet en discipline gaat jouw lichaam nu voor je aan de slag! Hoe gezond je ook eet, in de nacht is het lijf bezig alle te verteren en om te zetten. Nu is er ‘vrije tijd’ voor jouw systeem en dat is voor hun een waar feest! Waar eerst de kleine autofagie soldaatjes bezig waren komen nu de échte grote jongens ( of meiden) helpen en zelfs de grote koning groeihormoon gaat aan het feest meedoen. Sweet dreams, je bent écht goed bezig, wees trots op jezelf!

56- 72 uur gevast: Zondag om 10.00 heb je zestig uur gevast. Het is jammer dat je het nog niet direct in de spiegel ziet, maar je cellen hebben zich in hoog tempo vernieuwd van binnen. Tijdens autofagie eten de goede sterke cellen de oude en beschadigde op, survival of the fittest. Heel ingenieus dat lijf. Ook je insuline huishouding heeft even vakantie en die gaat jou belonen. Diabetes type 2 ( suikerziekte) lijden momenteel meer dan 1,5 miljoen Nederlanders aan. Waarschijnlijk meer want veel mensen hebben klachten maar gaan niet naar de dokter. Ergste is, het merendeel van de artsen praat niet over leefstijl en schrijft de patiënt pillen voor. Of: “Eet lekker Becel op je boterham, zo goed voor hart- en bloedvaten”. Nee niet doen, dat is plastic in je aderen! Je hebt maar één lichaam, zorg dat je goed geïnformeerd bent, lees onafhankelijke bronnen, verdiep jezelf, investeer in je gezondheid. Diabetes 2 ( niet te verwarren met type 1) is een welvaartziekte en met voeding om te keren! Als je langdurig teveel koolhydraat en suiker eet wordt je insuline huishouding moe en raakt overwerkt. Stééds maar al die glucose aanmaken, doodvermoeiend. Wat doet iemand die overwerkt is? Die gaat fouten maken en slordig zijn. Komt er wéér zo’n lading koolhydraat aan, denkt insuline fabriekje: “Daar gaan we weer, whatever, doe maar wat!”. Dus de ene keer gooien ze teveel glucose in je bloed, de andere keer te weinig, ja niet zo gek dat jij je zo rot voelt. Gevolg is een schommelende bloedsuiker spiegel en de hele dag honger, over vicieuze cirkel gesproken! Dit heet insuline resistentie en is het voorportaal van diabetes 2. Maar ook met gezonde voeding kan je deze ‘fout’ maken. Elke keer dat je eet of drink ( mmm jammie die cappuccino) moet je insuline aan de slag. Probeer daarom minimaal 5 uur tussen je maaltijden te laten. Maar terug naar jou, jouw insuline fabriek is helemaal verbouwd en vernieuwd en ze vinden jou een toffe klant!

72 uur gevast: Van harte gefeliciteerd! Het is het nu zondagavond 22.00, pak nog lekker extra uurtjes door te gaan slapen, maar als je wilt mag je iets kleins knabbelen voor het slapen. Neem iets vets zoals bijvoorbeeld een stukje avocado met zeezout en je blijft nog in je ketose. De volgende ochtend begin je weer op te bouwen. Je zal merken dat je veel minder trek hebt. Het is mooi om af te sluiten met een meditatie om jezelf te bedanken voor deze investering in jezelf. Het is niet niks wat je hebt gedaan. Cellen hebben zich enorm vernieuwd en koning groeihormoon die een beetje zat te suffen in zijn paleis doet weer lekker mee. Vandaag is een nieuw begin, houd dit gezonde gevoel vast en geniet van je schone gevoel! Blijf etiketten lezen en zelf nadenken. Ik hoop dat ik je met deze uitleg een beetje heb kunnen helpen en ik hoor heel graag wat jij ervan vind in de comments! Delen is vermenigvuldigen 🙂

Hier nog het beloofde lijstje dat je kunt screenshotten zodat je niet steeds door mijn langdradige verhaal hoeft 🙂

2-5 uurBloedsuiker daalt. Door te eten piekt je insuline, na 2 tot 5 uur daalt deze.
5-8 uurGlycogeen reserve neemt af.
8-10 uurFase Gluconeogenese , je maakt de laatste restjes op en gaat richting vet verbranden.
10-12 uurPre Ketose je glycogeen is echt bijna op. Waarschuw je omgeving haha!
12-18 uurStart ketose > burn baby burn.
18-24 uurKetose still burninggggg!
24-48 uurKetose plus je bent in autofagie! Yas!
48-56 uurKetose, autofagie en groeihormoon is boosting!
56-72 uurKetose, autofagie, groeihormoon boost én insuline is gereset. Je cellen zijn weer insulinegevoelig.
72 uur +Vernieuwde cellen, alles gereset en een frisse start!
Intermittent Fasting GIFs - Get the best GIF on GIPHY

Liefs Lida X

PS Heb jij een onderwerp waar je graag meer over wil weten? Laat het me gerust weten! Best kans dat ik al heb uitgevonden hoe het niét moet en jij daar je voordeel mee kan doen 🙂

Mocht je meer willen weten of iets privé delen kan je me altijd bereiken op lida@lidaslittlelifehacks.nl

Dit bericht heeft 2 reacties.

  1. Gijs

    Grappig onderwerp he

    Jij zeg dingen waar ik nooit geen weet van had he .

    Was weer leuk om te lezen ook als man zijnde ya .

    Tot snel he

Geef een antwoord