Word een kannibaal en blijf altijd jong!

De Kannibaal Van Het Beeldverhaal Met Vork Vector Illustratie - Illustratie  bestaande uit vork, afrikaans: 13783193

Altijd jong blijven, dat zou toch heerlijk zijn? Jeugdige looks en ’s ochtends fris en fit uit bed springen. Disclaimer: altijd jong kan alleen maar als je overlijd in je twenties en dat lijkt me niet wenselijk. Maar kan je het verouderingsproces heel erg vertragen? Ja, dat kan! Is het makkelijk? Ja en nee, want het is even omschakelen naar een andere leefstijl. Want wat ik met ‘wordt een kannibaal’, bedoel is dat je moet streven naar autofagie. In Latijn betekent ‘auto’ zelf en ‘phagein’ eten. Autofagie betekent letterlijk jézelf opeten. Klinkt vaag en niet sexy, ik weet het, maar hou even vol. Ons lichaam bestaat uit miljarden cellen en die worden steeds vernieuwd. Na je 25e gaat dit proces niet meer zo snel. In autofagie stimuleer je dit. Deze complexe materie in een 1 pagina blog uitleggen is lastig maar laten we een begin maken. Als je het volhoud tot het eind komt er een bonus tip 🙂

Autofagie, werkt énorm anti-aging omdat tijdens dit proces je natuurlijke groeihormoon wordt gestimuleerd. Het is ook een grote schoonmaak van je lijf. Maar hoe kóm je er? Je moet verschillende fases door en makkelijk is het zeker niet maar de beloning is groot.

Fase 1: Beginnen met vasten. Ja, ja, ik ben de brenger van het slechte nieuws. Maar vasten geeft je meer energie dan je denkt, je moet alleen even bepaalde grens over. Dus neem een tijdstip en vanaf dan eet je niets. Water, zwarte koffie, kruidenthee, als je het echt niet trekt een kop heldere bouillon, even doorzetten.

Fase 2: Je lichaam gaat je glycogeen voorraad opmaken. Als je koolhydraten eet wordt dit omgezet in glucose en dit gaat je bloedbaan in zodat jij energie hebt. Maar komt er meer koolhydraat binnen dan je verbruikt moet dat ergens heen. Het lichaam is heel slim en slaat overtollige koolhydraat (inmiddels omgezet naar glucose) op in je spieren en lever. Die opslag capaciteit is beperkt, de rest wordt lichaamsvet. Echt jammer dat je het niet uit plast, ik weet het! Je zal eerst je glycogeen moeten opmaken voor je in een staat van ketose komt. Dat is één stationnetje voor halte autofagie. Als je weinig koolhydraat eet is jouw lichaam dus sneller in ketose want je voorraad is kleiner. Koolhydraat lijkt tegenwoordig wel een scheldwoord, maar je hebt koolhydraten nodig. Maar niet teveel en de langzame variant. Dus geen witte meelproducten, maar bijvoorbeeld havermout, volkoren, groente en fruit. Dat wist je allang natuurlijk. De reden dat koolhydraat arme diëten vaak werken is omdat veel ‘slechte dingen’ zoals koek , snoep, toastjes al wegvalt. Daar is de commercie op ingesprongen en low carb cake, koek, chips lijkt guiltfree. Maar lees het etiket, vaak met rommel en teveel zout. Een dieet wat echt koolhydraat verbant is keto. Vlees, vis, eieren, vet, kaas (alleen onbewerkte kaas, zoals cheddar, geitenkaas en mozzarella), noten en zaden mag je in overvloed eten. Sommige mensen zweren erbij en verbannen ook groente en fruit , maar persoonlijk lijkt mij dat niet gezond. Maar goed, de keto mensen zijn wél alvast in station ketose en wij moeten daar nog komen. Ketose heeft ook een paar bijwerkingen, je kan bijvoorbeeld een beetje naar aceton ruiken. Voor mij als leek is dit al een teken dat je niet je hele leven in ketose moet zijn. Groente en fruit vind ik onmisbaar. Als je glycogeen op is zal je lichaam vragen om eten en je maag gaat knorren. Niet opgeven want het eindstation is in zicht.

Fase 3: Ketose. Zoals gezegd, heb jij een enorm koolhydraat verleden duurt het iets langer, waarschijnlijk meer dan 24 uur, maar na 48 geen voedsel is vrijwel iedereen in ketose. Je kan het testen met urine strips die je online kan kopen, maar als je niet hebt gecheat is 48 uur wel genoeg. Met cheaten bedoel ik niet die appelpunt, maar ook teveel kauwgom (koolhydraat!) of een cappuccino kan je proces vertragen. Je kan wat flauw zijn en hoofdpijn krijgen, goed teken! Je lichaam is bezig afvalstoffen op te ruimen. Drink veel water, citroen erin mag. Muntthee met desnoods een druppel stevia helpt mij altijd en houd goed voor ogen waarom je dit doet, vernieuwen van je cellen. Je mag tot 5 x per dag een theelepel vet nemen, bijvoorbeeld kokosvet of wat olijfolie. Vet triggert geen insuline en haalt je niet uit ketose.

Fase 4: Autofagie. Op dag één had je waarschijnlijk super trek en op dag twee was je bloedje chagrijnig, ik vaak wel. Gek genoeg gaat dat gevoel over, die derde dag is meestal prima. De ergste hoofdpijntjes zijn weg, de glycogeen voorraad is op en het lichaam gaat zich als kannibaal gedragen. Goede sterke cellen gaan de oude en zwakke opeten. Survival of the fittest ten top! Er zijn studies waarbij na dagen lang in autofagie te zijn kankercellen zwakker werden of zelfs verdwenen. Jammer genoeg doet de reguliere geneeskunde weinig tot niets met deze informatie. Zelf heb ik 2 jaar geleden borstkanker gehad, beide kanten én een oksel, was best kantje boord. Ik had gelezen dat vasten voor en na chemo de werking effectiever maakt. Kankercellen leven op glucose dus als je dat weglaat worden ze zwak. Maar ik werd toch raar aangekeken in het ziekenhuis. Ook tijdens de chemo kwamen de verpleegsters heel lief met: “Wil je nog een broodje (wit brood natuurlijk), wil je cup a soup, een roze koek?”. “Uh, nee dank u, ik probeer hier beter te worden”. Gelukkig was mijn moeder altijd mee, die verwende me met vers fruit , groente en superfood snacks, want je zit toch bijna 5 uur. Maar terug naar het onderwerp 🙂

Gefeliciteerd! Je hebt 48 uur gevast, wow, wat een prestatie en je bent in autofagie. Als je het nog een etmaal volhoudt heb je je groeihormoon verdubbelt en zijn er heel veel oude cellen opgeruimd. Het cel vernieuwingsproces kan tot 6 dagen doorgaan. Ga je weer eten zal je zien dat je veel minder trek hebt dan voorheen. Dat is winst en zaak om vast te houden. Plus, je bent net zo lekker schoon, mooie frisse start om die slechte dingen te laten staan. Als dit onbekend terrein voor je is is het handig om op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met intermittent fasting door je ontbijt over te slaan en pas om 12 uur te eten en na 8 uur ’s avonds niets. Er zijn heel veel schema’s, doe wat bij je past. Maar probeer te wennen aan minimaal 5 uur tussen je maaltijden te laten. IF, niets voor jou? Nou fun fact, iedereen doet het al! Als je een nacht slaapt zonder eten overleef je ook. Het woord breakfast is letterlijk je vasten breken. Bij veel bodybuilders in Amerika is ´omad´ een hype, one meal a day. Die eten hun gehele inname in één maaltijd en de andere uren vasten ze. De eerste die dit uitvond was Serge Nubret in de jaren 70, toch niet bepaald een kleine jongen 🙂

De theorie is dat je door het vasten tijdens omad waanzinnig veel groeihormoon aanmaakt en zo je spieren kan laten groeien.

Conclusie: Ben je gewend aan IF probeer dan eens je vasten uit te breiden en kijk of je tot autofagie kan komen. Het maakt niet uit of je het haalt, want elk gevast uur is winst. Er zijn leuke apps voor te vinden die precies aangeven in welke fase je zit en alle schema’s hebben. Maar goed, ik had vandaag een vastendag gepland en eet terwijl ik dit typ een boterham met kaas daar helpt geen app mee haha! Morgen nieuwe dag met nieuwe kansen. Ik hoop dat deze basics wat duidelijkheid hebben gegeven en probeer eens uit wat bij je past. Veel succes en laat me alsjeblieft weten in de comments hoe het jou bevallen is.

BONUSTIP: ‘Trucje’, om je glycogeen sneller op te maken is een krachtsport workout te doen. Heb je geen dumbells of andere spullen wees dan creatief met waterflessen of pak iets zwaars waar je mee gaat squatten. Gaan de buren verhuizen, bied aan om te helpen,. Als ze aardig zijn was een een goede dienst en zo niet weet je zeker dat ze sneller weg zijn. Ook als je niet vast en je wilt vet verbranden, doe altijd eerst iets van kracht vóór je cardio doet of wandelt, zo kom je sneller in je vetverbranding.

Liefs Lida X

PS Heb jij een onderwerp waar je graag meer over wil weten? Laat het me gerust weten! Best kans dat ik al heb uitgevonden hoe het niét moet en jij daar je voordeel mee kan doen 🙂

Mocht je meer willen weten of iets privé delen kan je me altijd bereiken op lida@lidaslittlelifehacks.nl

Dit bericht heeft 12 reacties.

  1. Vivian

    Nu begrijp ik waarom zie je zooo fantastisch ui!!! Ik ga ook proberen. Bedankt voor de informatie👏😘

    1. Lida

      Te quiro mi amor! Dank en kan ik ook over jou zeggen!

  2. Sara

    Wat een heerlijk stuk om weg te lezen! Dank voor alle informatie en dat fasten gaan we zeker doen💪🏻. Kijk nu al uit naar je volgende blog, topper! 😘

    1. Lida

      Dank je lieve Sara! Maar jij nu even niet he? Eten voor twee x

  3. Brinel

    Wow. Really interesting, I myself have more energy with an empty stomach in the morning than after breakfast,

    Dankjewel voor de tips Lida xxx

  4. Kitty

    Interessant. Ik blijk onwetend al behoorlijk veel van de suggesties toe te passen. Geen wonder dat ik maar 5 kilo overgewicht heb.
    Chocola blijft het probleem en het roseetje/port blijft voor mij een must (vandaar overgewicht ::))
    Interessant is dat haast in alle religies vasten altijd voor komt. Moet ook iets met zuivering van geest en ziel te maken hebben. Kennelijk vond men in de oudheid het al gezond om eens per jaar te vasten. Bedankt in ieder geval.

    1. Lida

      Kitty, een eer dat u mij volgt! U bent een van de meest wijze én leuke vrouwen die ik ken. Jazeker vasten is zuiverend. En een mooie balans voor de wijn en het knabbeltje 😉

  5. Frederique

    Hahaha dat over de buren helpen verhuizen, stuk 😂
    Goed uitgelegd weer!!

  6. Ellenita

    Wat een leerzaam stuk weer !
    Ik doe al een tijdje aan intermittent fasting .. ik eet echter na afwisselend 16.00 of 17.00 niet meer tot 10.00 ochtends ..
    en probeer dan ook af en toe nog te rekken .. mijn vraag is .. overal staat dat het 20.00 tot 12 .00 is
    Denk jij dat de tijd verschil maakt ?
    Kijk uit naar jou volgende blog

    1. Lida

      Dank je en goed bezig jij! Nee de tijden maken niets uit. Het gaat om de periode ertussen. Maar voor je groeihormoon is het belangrijk minimaal 3 uur voor slapen niets te eten. Dr Sten Ekberg op Youtoube is top om te volgen. Bedankt voor je reactie!

Geef een antwoord