Waar koop ik een potje geluk? :)

Cafetaria Happy Time Almere - Chinees, Snacks eten bestellen -  Thuisbezorgd.nl

De wekker gaat en je springt uit bed! Jippie yeah, een nieuwe dag, let’s rock this!

Om eerlijk te zijn gaat het bij mij niet áltijd zo. Voordat ik mijn koffie heb ben ik best gevaarlijk om aan te spreken 🙂 Wat is geluk en waarom lijkt iedereen er naar op zoek? Alle culturen hebben hun eigen rituelen, maar dat de hele wereld op zoek is naar happiness is een feit. Hoe werkt je happy voelen fysiek in je lichaam?

In je lichaam zijn verschillende soorten hormonen aanwezig, deze worden ook wel neurotransmitters genoemd. Serotonine, dopamine, oxytocine en adrenaline. Over die eerste gaan we het in deze blog hebben. Het is namelijk je gelukshormoon. Maar je krijgt het niet cadeau, je moet je lichaam bepaalde voedingstoffen aanleveren die als bouwstenen worden gebruikt. Het recept voor een goed humeur:

Onmisbaar is het aminozuur tryptofaan, dat is dé bouwsteen. Dit zit in bijvoorbeeld banaan, pure chocolade, kikkererwt, zilvervliesrijst kalkoen, zaden en pitten. Als je voldoende tryptofaan binnen krijgt zet je lichaam dit om naar 5HTP en een stap later wordt dit serotonine. Blijkbaar kenden ze in de oertijd en evolutie xanax nog niet want ik vind het een ingewikkeld proces 🙂 We zijn er nog niet, deze omzetting gaat alleen vlotjes als je ook genoeg vitamine B3 in je lijf hebt, denk aan tonijn, kip, avocado, aardappelen, lever, pinda’s. Maar óók je vitamine B6 moet op orde zijn, vlees, brood, eieren, groente, melkproducten en kaas. Zijn we al klaar? Nee als magnesium ontbreekt is het ook een no go, dus eet veel groene bladgroenten, noten, zeewier en peulvruchten. Poeh, die serotonine chef in ons lijf is een veeleisend baasje, want zonder foliumzuur en calcium wordt het ook een matige productie. En last but not least wil de chef voldoende vitamine D. ‘Hallo chef, weet u dat we in Nederland wonen?’ Dus eet vette vis, eieren en slik vitamine D bij, dat is een must in ons land. Fun fact; het grootste deel van je serotonine wordt aangemaakt in je darmen, ongeveer 90 % , de ander 10 in je brein. Daarom is het prioriteit nummer één om je darmen in conditie te houden met bijvoorbeeld veel gefermenteerde voeding en een goede probiotica. Daar zijn hele boeken over geschreven en die zal ik in 1 zin voor je samenvatten: Hoe meer verschillende stammen des te beter. Doe ook af en toe een detox om je darmen te reinigen. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, al eet je maar 1 dag in de week niets of een reinigende detoxsoep ( je kan me mailen voor recepten). Ben je al depri geworden van alles wat je gelezen hebt? Ik snap je helemaal want toen ik deze research deed werd ik het ook bijna. Gezond eten is super, alleen het probleem is dat tegenwoordig onze bodem zo arm is en veel uit kassen komt. Voor 250 mg (minimum wat je per dag nodig hebt) magnesium zou je 5 kilo spinazie moeten eten bij wijze van spreken. Vitamine D en magnesium slikken vind ik persoonlijk een heel goed idee. Tijdens mijn zoektocht kwam ik (lang leve google, geen privacy en cookies) op de site Alphavit en daar zag ik hun serotonine booster en de ingrediënten vond ik zeer interessant. Per tablet bevat de serotonine booster:

Griffonia simplicifolia300 mg (60 mg 5-HTP)
L-Tryptofaan75 mg
Betaïne50 mg
Magnesium (citraat DC)20 mg (5%*)
Selenium (10 mcg seleniumgist en 10 mcg natriumseleniet)20 mcg (36%*)
Vitamine B1 (thiamine HCl)5 mg (455%*)
Vitamine B3 (niacinamide)5 mg (31%*)
Vitamine B6 (pyridoxine HCl)5 mg (357%*)
Vitamine C (ascorbinezuur(DC))50 mg (63%*)
Vitamine D3 (Cholecalciferol)5 mcg (100%*)

Alles wat de chef kan wensen plus selenium, een enorm waardevol spoorelement dat zich zelfs heeft bewezen in de preventie van kanker. Uiteraard gezond eten, voldoende zonlicht en beweging is onmisbaar, maar zou af en toe een booster een idee zijn? Na leuk contact met Alphavit mocht ik het product testen. Ook kreeg ik als extra ondersteuning hun multivitamine. Alphavit werkt orthomoleculair wat wil zeggen dat veel aandacht wordt besteed aan de juiste balans van de ingrediënten. Het advies is twee tabletten in de ochtend te nemen, eventueel later af te bouwen naar één. Ik vind persoonlijk één genoeg. Ten eerste denk ik dat áls je al twee tabletten nodig hebt je dat beter kan verdelen over de dag. Hiermee geef je je lichaam de kans om het op te nemen, Ten tweede vind ik de dosering al vrij hoog 60 mg HTP5 direct aangeleverd aan je lichaam en de rest die wordt gemaakt uit de tryptofaan in combi met de andere ingrediënten is een prima boost. Plus het deel dat je uit je voeding haalt. Een aandachtspunt als je supplementen slikt; let op de B6! B6 is de enige B vitamine die je bij een overschot niet uit plast, maar kan stapelen met hele schadelijke gevolgen. De richtlijn was maximaal 25 mg per dag maar die wordt teruggebracht naar 20 mg. B6 wordt aan heel veel producten toegevoegd om het je stofwisseling helpt en het is een goede katalysator voor andere supplementen. Maar let erop dat je onder de veilige marge blijft. Ook je extra D kan je weglaten als je serotonine booster gaat slikken.

Maar to the point, wat heb ik ervan gemerkt? Ik ben gestopt met mijn andere supplementen en heb drie weken serotonine booster genomen in combi met de multi van Alphavit.

Week 1: 1 tablet in de ochtend, een multi in de middag: Het ontspannen gevoel van tryptofaan werkt meteen en ook de direct aangeleverde HTP5 is voelbaar. Vanaf dag drie had ik duidelijk meer happy en zen. Ook staat HTP5 erom bekend de zin in zoet en chocolade en koolhydraat af te nemen en dat was lichtelijk voelbaar. Kan ook komen door de chroom die in de multi zit. Een spoorelement dat de trek in zoet te verminderen. Toch vond ik de tablet in de ochtend niet prettig want ik houd van meer focus overdag. Ik werd niet slaperig maar tryptofaan en HTP5 vind ik meer avond producten. Daarover gemaild met Alphavit, avond inname kan ook.

Week 2: 1 tablet voor het slapen gaan en de multi overdag. Of het ligt aan het feit dat ik serotonine booster al een week neem of niet, ik slaap beter. Gevoelsmatig vind ik het fijner in de avond of bij het diner. Als ik kijk naar de samenstelling van de multi ben ik blij dat er relatief weinig B6 in zit. Plus een aantal verrassende ingrediënten die goed zijn voor de spijsvertering zoals bromelaine en papaine. Dit zit in bijvoorbeeld ananas en papaya en helpt vooral eiwitten goed te verteren. Ook de glucosamine , voor spieren en gewrichten, alsmede wat essentiële aminozuren vind ik een mooie combi.

Week 3: Inmiddels heb ik ook een detox gedaan met een gal- en leverzuivering dus dat geeft ook een extra boost. Misschien ga ik er over bloggen, maar het is heel erg TMI haha! Alles wordt nu sowieso beter opgenomen en ik voel me fit en positief. Ik blijf erbij dat ik 1 tablet serotonine booster genoeg vind, maar wellicht voor een grote man of iemand met een zwaar postuur is twee goed om mee te beginnen als kickstart. Nogmaals let op de B6.

Eindoordeel: Ik vond de serotonine booster zijn naam eer aandoen. De chef in je lijf is elke dag druk bezig om uit al je voeding je serotonine te brouwen en in onze hectische maatschappij is dat soms lastig. Met een kuurtje van bijvoorbeeld drie maanden heb je een goede spiegel opgebouwd en ik denk persoonlijk dat een pauze inlassen altijd een goed idee is. Natuurlijk zijn er veel mensen ( vooral huisartsen OMG) die zeggen: ” Als je gezond eet krijg je alles binnen” Ik geloof dat dat in 2021, hoe mooi onze groente en fruit er ook uitziet dat niet altijd zo is. Af en toe gericht suppletie zit in mijn systeem. Gelukkig heel erg door schade en schande ‘wijs’ geworden want vroeger was ik hier veel te fanatiek in. Als ik op vakantie ging had ik een doos met pillen bij me voor een weeshuis. Natuurlijk altijd in mijn handtas want stel dat je bagage zoek raakt, stress! Altijd moet ik mijn tas openmaken en uitleg geven:) Maar das war einmal, nu ben ik verstandig(er). De serotonine booster maak ik zéker af en herhaal ik twee keer per jaar en de multi blijf ik twee maal per week slikken. Combineer dit met je probiotica en laat me weten hoe jouw ervaringen zijn!

Liefs Lida X

PS Heb jij een onderwerp waar je graag meer over wil weten? Laat het me gerust weten! Best kans dat ik al heb uitgevonden hoe het niét moet en jij daar je voordeel mee kan doen 🙂

Mocht je meer willen weten of iets privé delen kan je me altijd bereiken op lida@lidaslittlelifehacks.nl

Dit bericht heeft 7 reacties.

  1. Gijs

    Weer een goed verhaal , leerzaam kwist geeneens dat het bestond 🤣🤣

    Op naar het volgende he

  2. Ellenita Mullens

    👌🏼👌🏼👌🏼

  3. Frederique

    Hahaha die pillendoos op vakantie, so true🤣 super leuke blog weer!!

  4. Alexandra Broersen

    Haha love it, super leuke blog weer!

Geef een antwoord