Vijf tactieken om de lockdown gezond te overleven!

“Was ik maar lekker een weekje vrij, ” heb je misschien vaak gedacht. Nou Universum heeft geluisterd, maar dit was natuurlijk niet de bedoeling. De meeste van ons zitten onvrijwillig thuis en zien ook nog eens de spaarcenten ( voor zover aanwezig) vervliegen en de situatie is onzeker. Waar in het begin het best leuk was om te binge watchen begint bij veel mensen de wanhoop te komen en het geduld op te raken. Maar geen paniek, vijf tips om als een echte winnaar uit deze periode te komen. Het cliché is waar: Je hebt geen controle over wat je overkomt, maar wél hoe je ermee omgaat.

Tactiek 1: Verlaag je biologische leeftijd! Je huisgenoten continu observeren en commentaar leveren is heel verleidelijk, maar je wordt er niet knapper van en ook niet rijker. Dus laat dat achterwege. Waar je wel knapper van wordt en misschien op termijn ook rijker is je geest scherp houden en verjongen. Je hoeft geen uren sudoko’s te doen, maar wordt een master in neurobics! Je hoeft er niet voor naar een sportschool en het is gratis. Het betekent letterlijk: Je brein trainen. Hoe werkt dit? Doe gedurende je ochtendritueel zoveel mogelijk met je andere hand. Poets je tanden met je niet dominante hand, gebruik de ‘goede’ hand amper. Irritant? Ja absoluut! Maar je bent je brein énorm aan het triggeren! Houdt het echt een paar dagen vol en je zal merken hoe snel je nieuwe dingen aanleert. Doorbreek je routine en ga eens aan een andere plek aan tafel zitten en voor de echte gevorderden ( dit is diploma waardig!) , slaap eens aan de ándere kant van het bed. En als je dan tóch je huisgenoot zat bent en een tik wil uitdelen, doe dat dan ook met die andere hand.

Tactiek 2: Begin met mediteren. Er valt niets te leren er is geen goed of fout. Al is het maar vijf minuutjes per dag, ga ergens zitten of liggen en ontspan je. Focus op je ademhaling en laat zijn wat er is. Hiervan gaat je bloeddruk omlaag en je cortisolniveau kan zakken. Je kan natuurlijk bij voorbaat roepen: “Dat helpt allemaal niet!”, maar je kan het ook een paar dagen proberen. Al eeuwenlang hebben mensen er baat bij dus het zal echt geen achterlijk idee zijn. Begin met vijf minuten per dag en als het fijn voelt breidt je het wat uit. Probeer maar, ik beloof je dat het werkt.

Tactiek 3: Maak per dag een to do list en vooral ook een nót to do list. Deze lockdown gaat voorbij en straks ben je weer superdruk. Doe nu dat klusje waar je altijd tegenop zag, de zolder opruimen of je slaapkamerkast. Geen zin? Nee logisch, maar straks als de zon schijnt en de terrasjes zijn weer open heb je helemaal geen zin en het kan maar gebeurd zijn. Ga eens je verzekeringen en abonnementen na. Bel ze allemaal om zogenaamd op te zeggen, korting gegarandeerd. Zet op je not to do list alles waarvan jij zelf weet dat het niet goed is voor je. Doelloos scrollen op social media, de zoveelste online aankoop, want het kan toch weer gratis terug. Of de hele dag naar het nieuws kijken waar je knetter depri van word en trouwens wat is er überhaupt van waar? Met een to do en not to do lijst die je op papier zet heb je meer kans iets van je dag te maken.

Tactiek 4: Blijf in shape en sport thuis. Persoonlijk ben ik geen lid van een gym dus dat mis ik niet, maar ik kan het me goed voorstellen als je dat mist. Maar ook thuis kan je sporten. Op YouTube is zoveel inspiratie te vinden, ook als je geen equipment hebt. Zoek op: Isometric workout of exercise, zowel voor mannen als vrouwen een waanzinnige workout, je wordt slanker, gespierder, sterker en meer dan twee vierkante meter ruimte heb je niet nodig. Probeer om de dag een video te volgen en ga voor de 10.000 stappen per dag en je voelt je herboren. Ga eventueel lopend naar de slijter, dat tikt best aan 🙂

Tactiek 5: Houd je eigen brein voor de gek. Huh? Je kan jezelf toch niet voor de gek houden? Jazeker wel! Ooit een virtual reality bril of gehad? Of naar een goede trompe de l’oeil gekeken? Dat laatste woord moet je niet zeggen terwijl je beschuit zit te eten trouwens. Pas op wat je zegt tegen jezelf en anderen. Hoe vaak zijn we niet geneigd om dingen in geur en kleur te overdrijven? Ik ga bijna dóod van verveling! Ik sta op het punt van een flat te springen door deze stress! Zeg liever: ‘Ik vind het een moeilijke periode maar er komt ook weer een eind aan’. Als je heftige uitspraken doet gaan deze woorden ongemerkt in je systeem zitten. En hoe rot het ook allemaal is, ik neem aan dat je niet écht van plan bent van een flat te springen, bij wijze van spreken. Doe ook overdréven blij met de dingen die je normaal voor lief neemt. Denk of zeg hardop in de ochtend: ‘Oh wat zálig , deze warme douche, oh wat een héérlijke kop koffie!’ In het begin voelt het super raar en je hoeft het ook niet continu te doen, maar door positiviteit te faken kan je je stemming verbeteren. Denk maar aan lachtherapie, ik ben er ooit een keer geweest met een kennis voor de grap en het werkte echt! Valt er niets te lachen, geniet dan van die kop thee, maak een extra lekkere sandwich en bedenk hoe zalig het is dat de verwarming aanstaat. Het voelt super suf, maar alle beetjes helpen en de meeste dingen waar je beter door voelt zijn of illegaal óf hebben veel calorieën, dus dit is zo gek nog niet.

Heb jij nog goede tips om deze periode goed door te komen? Laat het me dan weten, ik ben erg benieuwd!

Liefs Lida X

PS Heb jij een onderwerp waar je graag meer over wil weten? Laat het me gerust weten! Best kans dat ik al heb uitgevonden hoe het niét moet en jij daar je voordeel mee kan doen 🙂

Mocht je meer willen weten of iets privé delen kan je me altijd bereiken op lida@lidaslittlelifehacks.nl

Dit bericht heeft 8 reacties.

  1. Gijs

    Ik kannie wachten op de volgende blog he

    Tot snel

    Gijs

    1. Lida

      Dank lieve Ellenita, de queen van de positivity ! 🙂

  2. Soeri

    Bedankt voor deze adviezen, heb ik hard nodig deze dagen 👏👏

  3. Parisa

    Useful and practical 👏💚

Geef een antwoord