Wat doe ik bij stress? Mini cursus paniek :)

Raad eens hoeveel gedachten jij gemiddeld hebt op een dag? Nee, niet gaan googelen, doe eens een schatting. En ik bedoel óverdag, niet tijdens je slaap. Stel dat je acht uur slaapt (lucky you!) heb je waarschijnlijk veertig – tot zestig duizend gedachten per dag. Dat is ruim 3000 per uur en circa 50 per minuut. (Dankjewel rekenmachine). Poeh! Je zou van minder stress krijgen! Een positieve levenshouding is altijd een goed idee, maar alleen maar positief denken werkt niet. “Waarom dan niet?”, zou je denken? Omdat als het kón we dat toch allang hadden gedaan. Niemand wil negatieve gedachten, maar het gebeurt vanzelf. Oké, stress is onvermijdelijk, maar kunnen we er iéts aan doen om het een beetje te verzachten? Ja, dat kan!

Tip 1: Neem een glas wijn en een xanax. Probleem opgelost 🙂 Herhaal om het uur. Hmm ja dat is best heel verleidelijk, maar als het is uitgewerkt is het probleem niet weg. Dus tenzij je van de ‘inkakken is bijpakken’, bent toch even verder denken. Focus waar je wél controle op hebt en laat los (oh nare uitdrukking, sorry!) waar je dus geen controle over hebt. Sommige dingen zijn gewoon niet aan jou en mij, daar hebben we geen controle of zeggenschap over. Bijvoorbeeld de wel of niet verlenging van de lockdown. Of de aanhoudende regen . Focus waar jij wél controle over hebt en optimaliseer dat. De rest laat je voor wat het is.

Tip 2 : Je zit in een stressvolle situatie of er staat je iets te wachten. Verspil je energie niet aan het voorspellen van allerlei scenario’s. Wees zo goed mogelijk voorbereid en laat het daarbij. Je kan urenlang alle ‘stél dat’s ‘ doornemen, de realiteit is vaak totaal anders! Merk je dat je brein afdwaalt naar die vicieuze mijmercirkel , zoek afleiding! Laat je niet meeslepen door de doem scenario’s , niet doen, gewoon niet doen. Hoeveel scenario’s heb je al bedacht in je leven en hoe vaak zat je ernaast. Dus dat. Of ben ik de enige?

Tip 3: Zorg dat je in topconditie blijft. Nu juist meer dan ooit. Blijf gezond eten, ga op tijd naar bed en sta ook op tijd op. Als je moe bent en slecht eet lijkt alles nog veel erger dan het is. Lukt je dan niet, probeer dan de 80/20 stijl, waar ik het in een eerder blog over had. Alles wat je goed doet is meegenomen, de rest so be it, we willen niet nog meer stress 🙂 Het spreekt zo voor zich dat we dit vaak vergeten. Stress is topsport, dat is de benadering.

Tip 4: In de bergen van Tibet wonen monniken die met min tien Celsius in een tentje slapen en dat gewoon overleven. Hoe? Ze hebben een speciale ademhalingstechniek die ervoor zorgt dat hun hartslag zó ontzettend laag wordt dat ze de nacht overleven. Dat bewijst dat je met ademhaling héél veel kan doen voor je gezondheid. Onze eigen Wim Hoff is daar een pro in! Ikzelf ben een grote Wim fan en ook súpergoede vrienden met hem! Nou ja, dat wil zeggen, ik heb een keer een comment gepost bij een Youtube filmpje van hem en die heeft hij geliked 🙂 Ademhalen is iets wat we doen zonder nadenken en gelukkig maar. Maar er kan een wereld voor je opengaan als je de jouwe optimaliseert! Focus je op: Diép in en let it go.. dan ben je energie aan het opwekken. Oefen tot hoe ver je in kan ademen, is het zeven of acht tellen? Houdt even vast en adem dan uit, maar met minder focus en twee tellen korter. Ik doe bijvoorbeeld: acht in, twee vast, zes uit. Doe dit een paar minuten en je energielevel gaat omhoog. belofte! High on your own supply! Als je dit vaker doet zal je zien dat je ineens verder komt met tellen. Jij hebt zojuist je longcapaciteit vergroot, gefeliciteerd! Meer inhoud, meer zuurstof, meer énergie! Energie is top, maar soms wil je juist even een rustmoment. Draai het om. Adem rustig in, weinig focus, ik kom dan bijvoorbeeld tot zes. Twee tellen vast en met focus uit. Probeer écht die laatste tel te halen. Bij mij dus: zes in, twee vast, bijna twaalf uit. Herhaal dit en je voelt de ontspannenheid opkomen. Als je uitademing langer is dan je inademing, wordt de koolzuurwaarde in je longen gelijk aan de koolzuurwaarde in je bloed. Op die manier normaliseer je de zuurgraad. En aangezien bijna iedereen in de Westerse wereld te zuur is voelt dat direct als ontspanning. Probeer ze beide, niets te verliezen. Kies wel even een privé setting voordat mensen een ambulance gaan bellen haha!

Tip 5: Pak een notitieblok of schrift en maak dat je ‘pieker schrift’. Nee je hoeft niet elke dag te gaan journallen, heb ik zelf ook geen geduld voor. Maar maak je stress inzichtelijk. In het begin erg irritant maar net als een Netflix serie, het is altijd even doorzetten. Neem ook goed de ruimte per probleem en ga dan subcategorieën maken. Bijvoorbeeld: Wat kan ik zélf doen om dit probleem op te lossen? Wat zijn mijn sterktes hierin? Wat zijn mijn zwaktes? Waar kan ik hulp vragen? Maak per issue een aantal vragen en schrijf die écht op. Krijg je weer die anxiety aanval, pak dan je schrift erbij en ga weer schrijven. Geloof me dat als het op papier staat het inzichtelijk wordt en dat is minder erg dan vicieuze rondjes malen in je hoofd.

En tot slot : Breathe.. This too shall pass.. Sommige dingen waar we mee moeten dealen zijn ábsoluut levens(geluk)bedreigend. Maar soms is relativeren en een dosis zwarte humor het beste medicijn. Als je dat als levenshouding hebt zal je kijk op dingen veranderen.

Liefs Lida X

PS Heb jij een onderwerp waar je graag meer over wil weten? Laat het me gerust weten! Best kans dat ik al heb uitgevonden hoe het niét moet en jij daar je voordeel mee kan doen 🙂

Mocht je meer willen weten of iets privé delen kan je me altijd bereiken op lida@lidaslittlelifehacks.nl

Dit bericht heeft 2 reacties.

  1. Soeri

    Bedankt Lida,ik ben bekend als stress kip en ga ik zeker de ademhaling oefeningen toepassen 👏👏

    1. Lida

      Ah mijn lieve dappere mama! Dat is echt een goed idee! En de regel is: Lang in -kort uit is energie.. Kort in- lang uit is relax. Het werkt echt en anders toch maar dat glaasje wijn 🙂

Laat een antwoord achter aan Soeri Reactie annuleren